Utbildningar

För dig som är medlem, arbetsledare och anställd som assistent i SNOK finns möjlighet att ta del av en rad digitala utbildningar om du är nyfiken och vill veta mer om frågor som berör assistansen. Du hittar en hel rad sådana utbildningar under informationen om de utbildningar som är obligatoriska för våra nyanställda att delta på.

Alla anställda förväntas genomföra två e-learningkurser via ABH Utbildning. En introduktionsutbildning om LSS och den personliga assistentens roll samt en kurs om arbetsmiljö. Du anmäler dig via din arbetsledare och kan läsa mer om kurserna här nedan.

Vi erbjuder även en förstahjälpen-kurs inklusive utbildning i hur hjärtstartare fungerar genom happyaid.com Kontakta oss om du inte har haft möjlighet att delta på den.


ABH Utbildnings e-learningkurser

Grundutbildning om LSS, personlig assistans och den personliga assistentens roll

Kursen är en grundutbildning i tre avsnitt och vänder sig till såväl assistenter, assistansanvändare, anhöriga och administratörer.

I det första avsnittet informerar vi om vad LSS är, vilka insatser som finns och vem som har rätt till dem. I det andra avsnittet informerar vi mer om insatsen personlig assistans. I det tredje och avslutande avsnittet diskuterar vi den personliga assistentens roll.

Kursen varar ca 1 timme och 20 minuter.

Efter varje avsnitt får deltagaren svara på ett antal frågor. För att få godkänt och kunna gå vidare till nästa del i kursen krävs att deltagaren svarar minst 80% rätt. Efter avslutad kurs kan deltagaren skriva ut ett diplom.

Manusförfattare: Anna Barsk Holmbom
Röster: Anna Barsk Holmbom och Jan Andersson

Du anmäler dig till kurserna genom din arbetsledare. Du kommer sedan att få en inbjudan från ABH till den mailadress du har angett. Efter genomgången kurs får du ett diplom.

Arbetsmiljöutbildning

Att ge stöd och service till en person i eller utanför dennes hem innebär att arbetsmiljöfrågorna är lite speciella. Det beror på att du normalt inte arbetar på ett kontor utan på en lång rad varierande platser. Det är viktigt att du har ett bra förhållningssätt till arbetsmiljön. Som anställd har du rätt att ha en god arbetsmiljö. Genom kunskap kan du ta upp de frågor som kanske medför arbetsmiljöproblem för dig.

Kursen är i tre delar. I den första delen tittar vi på vilka arbetsmiljöregler som gäller när du arbetar med att ge stöd och service i någons hem. Hur gör du när du känner att du vill prata om en arbetsmiljöfråga? Vem är ansvarig? Hur ska arbetsmiljön egentligen se ut för att vara bra för dig? I den andra delen flyttar vi ut ur hemmet och tittar på olika arbetsmiljösituationer som kan uppstå t ex på stan, på en resa, i simhallen och på sjukhuset. I den tredje och avslutande delen tittar vi på hur organisatoriska och sociala förhållanden kan påverka dig i ditt arbete.

Kursen tar ca 70 minuter exkl frågor och besök på alla länkar du får tillgång till.

Anna Barsk Holmbom har skrivit kursen och gör en av rösterna. Den andra rösten i kursen tillhör Karin Schlyter som är assistansberättigad och som dessutom arbetar med de här frågorna till vardags i ett brukarkooperativ.


I Kooperativet SNOK ser vi utbildning av dig som personlig assistent som en möjlighet att få en väl fungerande assistans för våra medlemmar.

Introduktionspaket för ny personal

Nedan hittar du ett nationellt introduktionspaket som främst riktar sig till ny personal inom socialtjänst och kommunalt finansierad hälso- och sjukvård i såväl kommunala som privata verksamheter.

Syftet med utbildningen är att ge en introduktion till dig som ska arbeta med äldre personer och personer med funktionsnedsättning i socialtjänstens verksamheter. I fokus är personer med insatser enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, och socialtjänstlagen (2001:453), SoL, och deras behov och förutsättningar. Bemötande och förhållningssätt är framträdande perspektiv liksom vilka rättigheter de personer man möter i arbetet har.

Kursen består av moduler och det är möjligt att välja att gå igenom alla moduler eller bara vissa. Utbildningen tar ca en halv dag att utföra. Du behöver logga in på Socialstyrelsens utbildningsportal för att få intyg efter avslutad kurs.

Introduktion till arbete i vård och omsorg

Utbildning med inriktning på anhöriga

Anhöriga i fokus – Utbildning från Nationellt kompetenscentrum anhöriga – för ett anhörigvänligt samhälle

Våga fråga – webbutbildning för dig som möter Barn som anhöriga

Övrig utbildning

Demensutbildningar

Barnkonventionen